Restorative yoga en yogatherapie

Steeds meer mensen doen tegenwoordig aan yoga: het houdt de geest jong en het lichaam soepel. Maar yoga kan ook ingezet worden bij specifieke klachten en aandoeningen. Tijdens de yogatherapie doe je oefeningen die lichaam en geest herstellen, in balans brengen of versterken, ze zijn speciaal gericht op jouw klachten en constitutie. De Yogaoefeningen kunnen zowel lichamelijke oefeningen zijn (Asana's) als ademhalingsoefeningen (Pranayama's) en naar binnen gericht oefeningen (Meditatie). Yogatherapie bevordert een goede nachtrust, geeft rust en ontspanning, het verlicht pijn, versterkt de aandacht, concentratie en focus en biedt balans in de verbinding tussen het lichaam en de geest.

Tijdens de yogatherapie krijgt je individueel les en krijg je oefeningen mee om thuis zelf uit te voeren.

 

Voor wie?

Yogatherapie is bij uiteenlopende klachten in te zetten,

zowel psychisch, bijvoorbeeld bij stress, burn-out, slapeloosheid,

als lichamelijk, bijvoorbeeld rugproblemen, darmklachten.

Hieronder twee voorbeelden:

 

Yogatherapie bij rugproblemen

Deze vorm van yogatherapie is gericht op alle bewegingen van de wervelkolom en het bekken en is daarmee specifiek aan te raden bij rugklachten, scoliose en als ondersteuning. Ook geeft het gelegenheid om na een lange dag werken je rug te rekken, je rug tot rust te brengen, en een positieve opkikker te geven. In deze yogatherapie ligt de aandacht vooral bij het ‘waarom heb je klachten’, het in balans brengen van de rug- en buikspieren, het opbouwen van kracht, ontspanning en het aanleren van de juiste coördinatie- en ademtechnieken. De les bevat zowel krachtige (yang) elementen als zachte (yin) kwaliteiten en biedt regelmaat en structuur aan spierversterking en het verminderen van rugklachten.

 

Yogatherapie bij stress en burn-out:

Soms zit je zo vol met gedachten en spanning, dat je geen rust meer kunt vinden. Dan biedt yogatherapie je de mogelijkheid om in alle veiligheid van een privésessie  te oefenen in ontspannen. Door de zachte houdingen en rustige flows krijg je de rust en ruimte voor verdieping en verstilling. In deze houdingen kun je tot in je diepste lagen leren loslaten; zo kom je weer in contact met je zelfhelend vermogen,  wordt de balans tussen je lichaam en geest hersteld  en kan je jouw eigen natuurlijke ritme weer hervinden. Naast de houdingen gebruiken we ook visualisaties, ademhalingstechnieken, mindfullness en muziek om tot een diepe en volledige ontspanning te komen.

 

Jouw investering

Duur van een yogatherapiesessie :  1 uur.

In overleg bepalen we of 1 of meerdere sessies nodig zijn.